Berit Ås och de fem härkskarteknikerna

Berit Ås är kvinnan som år 1976 tog fram de fem härskarteknikerna. Härskartekniker är något som både kvinnor och män använder mot varandra för att utöva makt. Tyvärr används dem dagligen i hemmet, på jobbet - ja faktiskt överallt! I vårt förklarande utgår vi från att tjejen är “offret” och tjej/kille som förövare.

 

1. Osynliggörande: Sker när någon snor din idé genom att säga samma sak som du nyss sagt fast att ingen lyssnat på dig. När någon annan säger samma sak så lyssnar alla.
  • Du blir avbruten gång efter annan mitt i en mening, får därmed känslan av att det du säger inte har någon betydelse.
 
Att bli osynliggjord kan göra att man känner sig betydelselös och att man inte har något att komma med. Genom att våga ta plats och bryta härkskartekniken blir man synliggjord. Genom att själv vara noggrann med att synliggöra alla, sätter du standarden för gruppen. Märker du att någon blir avbruten ofta kan du bolla tillbaka frågan till personen som blev avbruten till exempel genom att säga “Du ville säga…?” 
 
 
2. Förlöjligande: Sker när någon framställer någons argument eller person som löjlig och oviktig. Till exempel:
  • En klasskamrat skrattar åt ditt uttal och säger att du låter som en person i en kul tv-serie (när du hade något viktigt att säga).
 
Genom att våga ifrågaätta varför du blir förlöjligad vinner du respekt. Märker du att någon blir måltavla för förlöjligande skämt och förminskande kommentarer finns flera praktiska tips. Ett av dem är att aldrig skratta med. Även om du väljer att inte kritisera skämtet kan det räcka med att inte skratta. En annan teknik är att be personen förklara skämtet. Genom att inte förstå visar du på andra normer och perspektiv. 
 
 
3. Undanhållning av information: Sker när vi tjejer inte får ta del av samma information som killar till exemepel:
  • I skolans datorsal inte får samma information som killarna. Killar kan mena att tjejer inte förstår datorspråk och behöver därför inte ha den informationen. 
  • Du förstår att dina klasskamrater/kompisar träffats utan att berätta men du känner att du borde fått ha varit med. 
  • Ett beslut som skulle fattas tillsammans har redan beslutats utan att du var med.
 
Genom att kräva information blir du inkluderad. Säg som det är: ” jag blir faktiskt ledsen när ni bestämmer saker utan mig, nästa gång vill jag vara med”.
 
 
4. Dubbelbestraffning: Sker när det vi gör är fel men även det vi inte gör är fel. “Damn you if you do and damn you if you don’t Till exempel:
  • Du är noggrann med dina arbetsuppgifter. Då ser de som du ska samarbeta med det som om inget blir gjort. Om du snabbar på får du höra att du slarvar.
  • En kvinna som väljer att vara hemma med sina barn före att gå på ett kvällsmöte betraktas som oseriös, går hon på mötet får hon höra att hon är en dålig mamma.
 
Genom att säga att du gör så gott du kan kan du vinna dubbel belöning.
 
 
5. Påförande av skuld och skam: Sker när någon får en att skämmas för sina egenskaper. Till exempel:
  • Trots att du inte informerats om det där mötet eller aktiviteten får du höra att du själv borde tagit reda på när det var.
  • Ingen lyssnar på vad du säger på mötet och du känner att du uttryckt dig på ett dumt eller otydligt sätt.
  • En person som sextrakasseras har sig själv att skylla med tanke på till exempel klädval
 
Genom att prata om problemet kan du få beräftat rimligare normer. Motsatsen till att få någon att känna skuld och skam är att ge bekräftelse och stöd. Var mottaglig för människor som ber om hjälp eller som faktiskt säger att de har för mycket att göra. Ingen vinner på att människor tar på sig för mycket eller inte törs berätta när de inte förstår.
 
Är härskarteknikerna något du märker av i din vardag? På vilka sätt bidrar du med att synliggöra dem? Dela gärna med dig av din tankar kring härskarteknikerna :)
 
VI LYSSNAR, STÖTTAR & STÄRKER!
 

Kommentera här: