Var snäll mot dig själv - om självkänsla och självförtroende

Man hör ofta talas om hur viktigt det är att ha en positiv självkänsla och ett gott självförtroende. Vad innebär det då? 

Något förenklat kan man säga att självkänslan är det du uppfattar och tänker om dig själv. Har du en god självkänsla har du koll på dina personliga egenskaper och accepterar den du är. En person med låg självkänsla fokuserar ofta på det som inte är bra och kritiserar ofta sig själv, känslan av att inte duga blir då påtaglig.

Ditt självförtroende är det du sen gör, eller tror att du kan göra. Har du en bra självkänsla är det lättare att bygga självförtroende. Då man tror på sig själv, vågar man göra saker och är trygg med att berätta vad man vill och tycker. Det är, som ni förstår, tvärtom då självkänslan är låg. Då tänker man kanske: “Jag kommer aldrig klara det” “Jag är inte lika bra som de andra”, “Jag vet inte hur”, “Jag kan inte” osv. Då blir självförtroendet också lågt.

 

 

Naturligtvis vill vi alla vara starka och fulla av mod. Vi vill tro på oss själva. Men det är inte alltid lätt, eller hur? Det finns så mycket att leva upp till, förväntningar, krav och önskningar. Man bör vara si, man bör tänka så, lyckas med det ena och det andra… 

Suck.

Det finns massor med bra sidor på nätet där man kan läsa mer och få råd om hur man kan bygga sin självkänsla och boosta sitt självförtroende. Läs till exempel mer på: https://tjejjouren.se/tjejguiden/hur-mar-du/sjalvkansla eller http://www.umo.se/Jag/Sjalvkansla/

 

Men ju mer jag vrider och vänder på saken så tänker jag att kärnan i det hela, det viktiga, ändå är:

Var snäll mot dig själv. Det förtjänar du, jag lovar.

 

VI LYSSNAR STÖTTAR & STÄRKER!

 

Vill du jobba med att hjälpa andra? Hör då av dig till oss på Tjejjouren! Mail: [email protected] 

Kommentera här: